onsdag 11 januari 2017

Pepparkakskladdkaka


Visserligen är julen slut nu men jag tänkte ändå bjuda på ett recept på pepparkakskladdkaka.
Den går ju faktiskt att göra året om. Eller spara till nästa jul.


Sätt ugnen på 175°. Smält 100 gram smör i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner 2 1/2 dl socker och 2 ägg, blanda väl. Rör ner 1 dl vetemjöl, 3 msk kakao och 1 tsk vaniljsocker så att allt blir väl blandat. Ha i en påse med pepparkakskrydda. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 15 min.


Jag hade tänkte att blanda ner 2 msk lingonsylt också men glömde det så det fick bli en sked ihop med servering istället.


Jag rörde även ihop 2 dl florsocker med 1 msk vatten och några droppar citron för att ha en glasyr över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar