tisdag 19 juli 2016

Chokladbollar


Eftersom vår helg inte blev som planerat fick vi ju tänka om och efter att vi hade besökt Gränna bestämde barnen och jag oss för att baka chokladbollar. De var nämligen så att de fanns chokladbollar på stället vi åt på i Gränna och barnen vart så sugna. Eftersom de var flera år sen jag bakade det tyckte jag de var en väldigt bra idé.


Dom flesta vet väl hur man gör chokladbollar men jag lägger upp receptet ändå. Taget från baksidan av havregrynen. Något som förvånade mig var dock att man skulle smälta smöret. Sist jag bakade skulle de bara ha rumstemperatur och sen fick man knåda som en tok för att få ihop de. Men nu var det ändrat och vi gjorde som det stod.


Ca 25 st

  • 100 g smör
  • 1 dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 3 msk kakao
  • 3 dl havregryn
  • 3 msk kallt starkt kaffe
  • pärlsocker eller annan garnering
  1. Smält smöret och låt puttra en kort stund.
  2. Rör ihop socker, vaniljsocker, kakao, havregryn, kaffe och smöret. Ställ in i kylskåp så att smeten stelnar lite, ca 1 timme.
  3. Forma bollar. Rulla i pärlsocker (gärna mångfärgat), kokos eller annan garnering. Servera till kaffet


2 kommentarer:

  1. Så gottit! Har du provat göra dadelbollar? Chokladbollar på dadlar, typ både raw och vegan :) Supergott!
    Fin blogg du har.
    MVH
    Lisa
    majamyra.se

    SvaraRadera
  2. Mumms så gottit ....
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera