måndag 8 augusti 2016

Kanelgömma


Den här kakan har jag gjort en gång förut. Väldigt smidig. Då hade jag rabarber på men denna gång blev de en kanelgömma istället.



75 g smör1 tsk bakpulver1 tsk vaniljsocker2 dl strösocker2 ägg2 ½ dl vetemjöl

Fyllning1–2 dl bär eller frukt av den sort du gillar mest, färska eller frystaev. strösocker. Eller som jag som blandade kanel och socker och gjorde små hål i smeten med en sked där jag hällde ner blandningen.

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och tillsätt resten av ingredienserna i nämnd ordning. Du behöver inte vispa utan bara röra ihop allt till en slät smet.
2. Häll smeten i smord och bröad form med löstagbar kant, 22–24 cm i diameter. Lägg bären eller frukten på ytan. Sockra bären eller frukten om du vill ha dem söta.
(Blanda kanel och socker och strö över kakan eller häll i små hål på olika ställen i smeten)
3. Grädda kakan mitt i ugnen i 30–35 min eller tills den fått fin färg och inte är kladdig. Låt den svalna i formen.

1 kommentar: