fredag 17 november 2017

Budapestrulle


Hela Sverige bakar
Jag älskar att titta på Hela Sverige bakar. Följer varenda säsong. För två veckor sen gjorde som bakelser och i paradbaket fick dom göra Budapestrulle. Det är ju väldigt gott och såg faktiskt inte jätte svårt ut att göra. Så jag bestämde mig för att testa att göra en egen. Jag kan ju inte köpa och äta eftersom jag är laktosintolerant och det finns inte här. 


Tuggmotstånd
Istället för att ha hasselnötter i använde jag mandel. Och jag malde dom inte till ett mjöl utan hällde i det i små bitar istället. Det gjorde att det blev lite tuggmotstånd i. När marängen är klar låter man den svalna innan man brer ut vispad grädde över och har på frukt eller bär efter smak. Jag valde mandarinklyftor. Och så hackade jag också choklad och strödde över. 


Inte så vacker
Jag trodde att det skulle vara svårt  att rulla ihop den men det var inga problem alls. Dock blev den väldigt stor. Men det är ju väldigt gott så det gör ingenting. Jag pudrade florsocker över och ringlade sen smält choklad över. Det är väl inte den vackraste man någonsin sett men för att vara första gången är jag nöjd. 


Går inte att låta bli
Och det var väldigt god och gick åt otroligt fort. Det är så svårt att låta bli att äta när det finns nått så gott i kylen som bara står där och väntar. Sen hade jag hjälp att äta också. Och den blev godkänd av dom som smakade. Det är inte sista gången jag gör en. Det var som sagt inte så svårt som jag trodde.

3 kommentarer: