måndag 7 november 2016

Kladdkakans dag


Idag är de kladdkakans dag och jag älskar verkligen kladdkaka och gör de väldigt ofta.
Ska baka en senare idag men tills dess gick jag igenom mitt arkiv och hittade bilder från såna jag bakat tidigare.


 En sån enkel kaka att göra men som är så god. Och går dessutom att servera med mycket olika tillbehör och även att variera i oändlighet.


För några år sedan testade jag att göra en ljus kladdkaka med körsbär. Oj så gott de var! Man hoppar helt enkelt över kakaon och strör på bär innan den åker in i ugnen. De var en riktig hit och man kan välja vilka bär man vill.


Men min och prinsens absoluta favorit är att göra de till en tårta vilket nu är en tradition när någon av oss fyller år. Vi gör två kladdkakor, lägger skivad banan emellan och täcker den med Marianne fluff. Fantastiskt gott! Nästan så jag längtar efter att nån ska fylla år igen så vi får äta den.


Jag gör alltid min kladdkaka i kastrull. Enkelt och smidigt. Man smälter helt enkelt smöret i en kastrull, tar den ifrån spisen och sen blandar man i resten av ingredienserna, häller i formen och gräddar i ugnen.

1 kommentar:

  1. Nä men! Jag hade helt missat att de va kladdkakans dag idag! Måste kanske svänga ihop en ikväll helt enkelt... Jag brukar också göra som dig och göra allt i kastrullen. För några år sedan när jag gjorde smeten i kastrull och smälte smöret på vedspisen hemma hade jag i ägget i kastrullen först, innan jag hade i mjölet och sockret och det. Det resulterade i att jag fick ett stekt ägg i smöret.... Det misstaget gör jag inte om! Ha en fin kladdkakans dag!

    SvaraRadera