lördag 16 juli 2016

Jordgubbs och rabarberpaj


När jag kokade rabarbersaft tyckte jag att de var onödigt att slänga rabarbern efter att de var klart. Så jag la ner de i en ugnsfast form istället för att göra paj av de.


Dagen innan hade jag och barnen varit och plockat jordgubbar så jag tog en liter och skar ner i formen. Insåg sedan att vi inte hade nått mjöl hemma så jag fick improvisera helt enkelt.


Jag strödde över majsstärkelse, socker och havregryn. Hade på kanel och ringlade över sirap. La små smörklickar på körde in de i ugnen. 200 grader i ca 15-20 minuter.
Serverade gammaldags vaniljsås till. Kan säga att den vart klart godkänd. Fast den inte blev som jag tänkte. Utom av barnen då som inte äter rabarber. Eller någon annan paj heller. Om dom inte bara får äta pajskalet. Eller helst bara vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar