torsdag 6 juli 2017

Varför är jag så elak mot mig själv?


Jag funderar ofta på varför jag är så elak mot mig själv. Varför jag gör så mot min kropp och själ. Just nu är det främst mot min kropp. Jag jobbar mycket med att vara snäll mot min själ genom att lyssna på mig själv och se till att tacka nej till saker som jag inte vill eller orkar. Men min kropp. Den har fått så mycket stryk i så många år.

Runt 30 år av ångest. Det tar mycket på kroppen. Alla spänningar som blir. Dessutom har jag alltid haft en otrolig stark inre stress som jag inte kommer åt. Jag har jobbat runt 200% på tre olika jobb samtidigt som jag studerade. Arbeten som varit tunt både fysiskt och psykiskt. Levt i destruktiva förhållanden. Och anorexi på det. Inte konstigt att jag fått både fibromyalgi och IBS.

Men ändå är jag inte snäll mot min kropp. Jag stoppar in så mycket skit i den. Den får för lite sömn (och ibland för mycket men alltid vid fel tidpunkt) knappt nån motion. Trots min mage som kan braka ihop när som helst ser jag inte till att äta bra. Jag äter för mycket socker och knappt frukt och grönt. Jag äter oregelbundet. Ibland äter jag hela tiden och vissa dagar nästan ingenting.

Jag förstår inte varför jag gör så här. jag vet ju precis hur jag ska göra. Jag borde äta på mer bestämda tiden och bättre mat. Jag borde sova på bättre tider och gå upp en viss tid varje dag. Jag borde röra på mig mera. Jag borde verkligen ta hand om min kropp. Trots allt så fungerar den faktiskt. Även om den gör väldigt ont och magen inte alltid fungerar. Men den kan allt som den ska. Och jag misshandlar den varje dag. Jag förstår inte varför jag är så elak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar