torsdag 15 juni 2017

Mina senaste böcker

Dags att visa upp dom böcker som jag läst (lyssnat på) den senaste tiden. Från att alltid lyssna på pod till att enbart lyssna på böcker på väldigt kort tid. Jag har helt glömt bort mina poddar faktiskt.
Men jag har saknat att läsa. Jag har svårt både att koncentrera mig längre stunder och att hålla i böcker och därför är det perfekt att lyssna.
Mitt mål inför det här året var att läsa/lyssna på 12 böcker. Alltså en varje månad. När jag nu räknade efter insåg jag att jag är inne på bok 15. Så målet är redan nått. Jag satte det lågt för att inte känna press utan bara lust. Kanske är inte 30 böcker under 2017 helt omöjligt.


Mari Jungstedt har jag läst länge. Tror att jag läst alla hennes böcker. Även om jag tycker bättre om dom som handlar om Kriminalkommissarie Knutas så var jag tvungen att höra även denna.

Efter ett fylleslag vaknar Bengt Andersson upp i semesterparadiset på Gran Canaria. I deras bungalow ligger hans hustru brutalt ihjälslagen. Själv minns han ingenting från gårdagskvällen - är det han som är den skyldige? Polisen griper honom och lösningen på mordet verkar till en början enkel.
Samtidigt inträffar en serie attentat mot olika turistanläggningar. Journalisten Sara Moberg och den norske före detta polisen Kristian Wede hittar kopplingar som går ända tillbaka till femtiotalet då de första svenska charterresenärerna landsteg på Gran Canaria. När en svensk turistguide mördas i en kyrka tar fallet en ny dramatisk vändning.
Samtidigt som utredningen pågår brottas Sara med funderingar inför sin stundande 50-årsdag. Vad hände med drömmarna? Vart tog livet vägen? Ska man nöja sig med det man har?


Sofie Sarenbrant är en annan författare som jag läst allt av. Älskar varenda en av hennes böcker och längtar ständigt efter nya. Denna var ingen besvikelse. Förutom slutet. Det imponerade inte på mig.

Allt förändras när Angelina börjar jobba på Salong De Luca, Östermalms hetaste frisörsalong. Ägaren Stefano har bara ögon för henne och ser inte längre åt sin kollega Jenny. Driven av svartsjuka bestämmer sig Jenny för att ta reda på vem som döljer sig bakom Angelinas perfekta fasad.
Samtidigt hittas en av salongens kunder mördad, och det dröjer inte länge förrän ytterligare ett dödsfall sker. Under den välpolerade ytan utvecklas ett farligt psykologiskt spel som hotar att ödelägga liv. Misstankarna växer sig allt starkare, men sanningen avslöjas inte förrän det är alldeles för sent.

 En ny författare som gör ett perfekt jobb. Att ett barn försvinner är svårt att läsa om/lyssna på. Som förälder ger denna bok mig ont i magen många gånger om. Men man måste ju veta hur det slutar.

När Petras sexåriga dotter Ava försvinner tappar hon fullständigt fotfästet i tillvaron. Kriminalkommissarie Nick Johansson får fallet på sitt bord och börjar tillsammans med sin kollega Klara Pil utreda försvinnandet. Utredningen får oanade konsekvenser för alla inblandade

Jag läser inte skräck och ser inte på skräckfilmer. Eller någonting som handlar om spöken. Så varför jag böjande lyssna på den här vet jag faktiskt inte. Men den var bra och spännande. Och inte så otäck som jag var rädd för utan alldeles lagom.

Therese har tröttnat på sitt jobb som ekonom  i Stockholm. När hennes man John får chansen att bli vd för Gränshammars stålindustri, går hon med på att ge orten några år för att hinna fundera på vad hon ska göra med sig själv. De flyttar in i direktörsvillan vid foten av Lyktberget, precis vid ett gruvhål.
Vad de inte vet är att gruvan har en mörk historia. För sextio är sedan sprängde av misstag en grupp gruvarbetare in sig i en naturlig grotta under marken och släppte lös någonting som tog gruvarbetaren Pär Klang i besittning. Han blev galen och slog ihjäl fyra av sina kamrater med en gruvhacka. Sedan försvann han in i berget och ingen har sett honom vid liv sedan dess. Däremot går det historier om att folk har sett hans vålnad gå omkring på lyktberget.
Therese trivs inte särskilt bra i Gränshammar. Det händer märkliga saker i huset, lukter och ljud som hon inte kan förklara. Familjens katt börjar bete sig aggressivt. Dessutom känner hon sig uttittad och har svårt att relatera till människorna på orten. Det är bara en person som hon trivs med: blomsterhandlaren Mia. John blir mer och mer engagerad i jobbet och lämnar Sara och Therese hemma. Det knakar i äktenskapets fogar.
Samtidigt blir den halvalkoholiserade stålverksarbetaren Kenta mer och mer orolig för utvecklingen på verket. En ny vd riskerar att införa förändringar, han kanske till och med får för sig att sparka folk. Ett hat börjar byggas upp mot John Frisk som gör honom mottaglig för samma ondska som för sextio år sedan tog Pär Klang i besittning.

Det här är en bok som jag verkligen rekommenderar. Otroligt spännande! Dock lite rörig i vissa delar. Man tappar bort sig lite i handlingen. Eller i alla fall gjorde jag det. Men jag fastnade totalt i denna bok och ville aldrig att den skulle ta slut.

Louise lever ett bra liv med sin man Joachim på ChristiansÖ¸ där hon har ett litet café. En dag mitt i sommarens högsäsong, dyker en främling upp och hävdar att Louise heter Helene, och är hans fru som försvann för tre år sedan.
Efter DNA-prover står det klart: Louise är Helene. Röntgenbilder visar att hon har blivit brutalt misshandlad med slag mot huvudet under flera år, något som kan leda till minnesförlust. Men det finns ingen tvekan om att hon är Helene Söderberg. Gift med Edmund, mor till två barn och arvtagare till ett företagsimperium.
Hon måste återvända till sitt gamla liv ett liv som hon inte minns. Hon måste säga adjö till mannen hon älskar. Hon måste försöka ta reda på vad som hände natten för tre år sedan när hon försvann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar