måndag 15 maj 2017

Morfar 90 år


Idag fyller han 90 år. Min morfar. Min starka, bestämda morfar som alltid varit så pigg. Som tiden nu tar ifrån oss. Än finns han men åren tar ut sin rätt. Idag firas han. Men inte av mig. Han orkar inte med för mycket besök. Men av sina barn och sin fru. Och av oss andra i tanken.


Mitt starkaste barndomsminne är tillsammans med min morfar. Ute i stugan som mormor och morfar hade. Björkudden. Deras paradis. Där vi ofta spenderade tid.

Morfar och jag rodde ut med båten. Jag i en flytväst som spänt satt i den lilla båten medan morfar rodde ut oss på den lilla sjön. Som liten tyckte jag att sjön var väldigt stor. Men det var en liten sjö. Man såg land åt alla håll och även husen som låg runt om. Men för mig var det en stor sjö. Och det var ett äventyr att åka ut med morfar. I sjön som vi alltid badade i och fiskade upp små abborrar som morfar sedan rökte i sin lilla rök.

När vi rodde ut en solig sommardag bara jag och morfar tog han svängen runt den lilla ön som låg mitt i sjön. Sakta försvann vi in bakom ön och såg inte längre stugan. Där bakom kom en stor fågel och flög över våra huvud. Den landade i ett träd i sitt stora bo. Om det nu var så stort som lilla Ida tror vet jag inte. Jag vet inte heller vad det var för fågel men jag kommer ihåg att morfar berättade det för mig när vi satt där i båten på baksidan av ön.


Min morfar som gjorde en väg hela vägen fram till stugan så vi inte skulle behöva gå genom skogen med all packning. Som byggde en dusch ute i stugan och tog bort ormarna medan vi andra stod och skrek. Och som lånade ut sin husvagn till oss så vi kunde åka på semester.

Jag har spenderar mycket tid tillsammans med min morfar. Varje sommar i stugan där vi badade, fiskade och lekte. Varje julafton har jag firat tillsammans med min mormor och morfar ända sen jag var barn. Födelsedagar, påsk och midsommar.

Idag firar vi dig morfar. Även om jag inte är hos dig så firar jag dig. Och jag hoppas att du njuter ordentligt av den fina tårtan du bjöds på idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar