lördag 13 maj 2017

Boktips


Dags att uppdatera med den senaste tidens böcker. Jag satte ett mål i början av året. Att läsa minst 12 böcker under 2017.

Jag har nu läst 8 böcker under fem månader så jag känner mig ganska hoppfull över att klara mitt mål. Jag satte det lågt för att det skulle vara roligt att läsa och inte bli nått jag måste.
De böcker jag redan läst och skrivit om hittar du under fliken Böcker.


Camilla Läckberg är en stor favorit hos mig och jag kastade mig genast över hennes senaste bok Häxan. Det är hennes tjockaste bok hittills men att den är tjock tycker jag om. Jag vill inte att den tar slut.
I denna bok försvinner en liten flicka från en gård. Samma gård som en flicka i samma ålder försvann ifrån tjugo år tidigare. Och detta sker samtidigt som en av dom misstänkta flickorna kommer tillbaka till Fjällbacka. Kan det vara så att det hänger ihop? Under tiden man får följa Erika och hennes man Patrik i sökandet efter svar följer en annan berättelse som ligger längre bak i tiden. Under den tiden man var rädd för häxor och dessa brändes på bål. En berättelse om hur någon som förälskar sig i fel person blir straffad genom att pekas ut som häxa.


Susan Casserfelt är en helt ny författare för mig och jag hoppas på att det kommer många fler böcker i denna serie då jag gillade båda starkt. Man får följa den nyexaminerade polisen Kajsa i Örnsköldsvik då en ung tjej inte kommer hem efter skolan. Vad har hänt med henne? Och hur hänger hennes försvinnande ihop med hennes faster Zäta som hon aldrig träffat och är en känd konstnär i Stockholm? Hur hör deras uppväxt ihop?


I Susan Casserfelt andra bok har Kajsa flyttat till Stockholm och jobbar där som polis. Under en middag hör hon skott utanför restaurangen och hittar en skottskadad man som senare avlider. Detta kastar henne in i ett kaos av rika människor, konstnären Zäta och tillbaka till Örnsköldsvik.


Dessutom kände jag att Viktor Frisks bok Min superkraft var ett bra val för mig. Då jag har flera nära i mitt liv med ADHD tyckte jag att det var spännande att lyssna på hans berättelse och få mer förståelse för hur det är att leva med ADHA. Mycket bra och enkelt bok som dödar myter och ger tips och råd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar