måndag 10 april 2017

Tre böcker

En av mina fokuspunkter detta år är att läsa tolv böcker. En per månad. Dom första månaderna tog det emot. Men dom senaste två veckorna har jag faktiskt lyssnat på tre böcker på Nextory.


Den första jag lyssnade på heter Den som dödar av Samuel Karlsson.
Jag fastnade direkt. Den var väldigt spännande och välskriven. Dessutom var uppläsaren Electra Hallman väldigt bra. Något jag tycker är väldigt viktigt.

I den småländska storskogen, några mil utanför Hultsfred, bor enstöringen Eskil Berg i torpet Sjöliden. En dag hittas han av brevbäraren brutalt misshandlad i sitt kök med sår efter ett märkligt vapen. Kriminalkommissarie Louise Hård startar jakten på förövaren men fallet visar sig vara mer komplicerat än det först verkar. Varför har Eskil flera miljoner kronor på ett hemligt bankkonto? Vem är kvinnan på fotot i hans gamla kamera och varför ligger några tänder undangömda i en ask på hans vind? Fler äldre män misshandlas och dödas och snart dras Louise Hård in i en brottsutredning som sträcker sig utanför landets gränser och bakåt i tiden. Hon tvingas kliva utanför lagen för att avslöja en motståndare som är både mäktigare och farligare än hon kunnat ana.                                                                     


Bok nr två är av samma författare. Samuel Karlsson Var inte rädd.
Den här fastnade jag inte riktigt lika mycket för som den första. Jag tyckte den var lite seg och kom inte igång förrän mot slutet. Men jag vill lyssna på den eftersom det var del 2 och jag ville veta vad som hänt med karaktärerna.

Det brinner i den lilla småländska byn Bösebo. Någon har tänt eld på en ensligt belägen stuga och i resterna efter branden hittas kvarlevorna av en människa. Kriminalkommissarie Louise Hård får ansvar för utredningen och snart brinner det igen i de småländska skogsbygderna. En pyroman sprider skräck i byar och samhällen. Samtidigt försöker Louise Hårds pensionerade kollega Sven-Olof Åkerman utreda ett gammalt fall som förföljt honom genom livet. Efter en avslutningsfest i en bygdegård i början av 60-talet försvinner en ung tjej som han varit förälskad i. Drunknade hon i sjön vid bygdegården eller blev hon mördad? Han söker upp sina gamla klasskamrater för att försöka ta red på vad som hände. Men det är inte alla som uppskattar att han river upp gamla sår som knappt hunnit läka



Samuel Karlsson Hämnden är min. Del tre i serien. Jag måste säga att jag verkligen hoppas på flera böcker i denna serie. Jag tyckte mycket om dom alla och författaren sätt att skriva. Även denna fastnade jag i direkt.

Två män hittas hängda i en gammal träkyrka i byn Djursdala några mil utanför Vimmerby. Har de tagit livet av sig, eller har de blivit mördade? Louise Hård och kollegorna på polisstationen i Hultsfred ställs ännu en gång inför ett fall med flera bottnar. I jakten på svar sätter Louise sitt eget liv på spel och hon möter en motståndare som överträffar allt hon varit med om tidigare. Tre svarta rosor, en hemlig inspelning och ett gammalt svek spelar en central roll i jakten på sanningen. Utredningen utvecklar sig till en tvekamp mellan det onda och det goda där endast en kan segra. Louise tvingas ta till otillåtna metoder för att avslöja förövaren.

Så nu har jag läst 3/12 böcker. Nu letar jag efter någonting nytt att lyssna på. Jag älskar ju böcker och det känns så härligt att jag hittat tillbaka glädjen igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar