torsdag 9 mars 2017

Whatever takes you true the day


Jag lyssnade på avsnittet 25.Fiskpinnar i korvbröd från En underbar pod när jag var ute med Doris i tisdags. Clara pratade om att helgerna aldrig blev som hon tänkt. Hennes tanke var att åka på tur med barnen och ta med sig en picknick korg. Men de blir inte så. Barnen tycker de är skönt att vara hemma efter en vecka på förskolan och njuter av att ta de lugnt. Clara som jobbar hemma vill ta sig ut men samtidigt bara ligga i soffan och titta på serier. Och dom borde ju äta morotsstavar istället för kladdkaka.

Det finns så många saker man ska göra enligt samhället. Du ska servera bra mat till barnen hela tiden. Inget socker! Dom får inte titta på tv eller spela tv-spel. Ni ska vara ute hela tiden tillsammans och sen ska ni mysa med brädspel och läsa böcker. Erika hade faktiskt en lista till Clara där de fanns punkter på hur hon skulle överleva helgerna med små barn. Och precis som hon säger så får man göra det som funkar. Och dessutom ta nödlösningar för att orka med det viktiga och roliga.

Som ensamstående mamma har jag kört dessa kompromisser många gånger. Han har fått sitta framför tv så jag hinner diska och laga mat och han har fått äta yoghurt till lunch så vi hinner gå ut i snön och leka och bara för att han ska äta någonting. Jag har även mutat med godis i affären för att kunna handla och jag har gett honom glass på vardagar. För att få ihop vardag och helg. Nu är han så stor så han gör de han vill på helgerna och mamma har inte så mycket att säga till om. Men dessa nödlösningar gör att man som förälder orkar. För man är inte superwomen. Man orkar inte alltid. Och man behöver inte vara så jävla duktig hela tiden. Barnen mår inte dåligt av att kolla på tv eller äta socker ibland. Barnen mår sämre av att ha en förälder som inte mår bra. Som är stressad och trött och inte orkar.

Whatever takes you true the day


2 kommentarer:

  1. Tack, det behövde jag höra! Man gör så gott man kan och måste lära sig vara nöjd med det. Kram till dig!

    Josefine

    SvaraRadera