fredag 31 mars 2017

Två blogginlägg som fått mig att tänka till i veckan


I den här fantastiska bloggen som jag precis hittat läste jag ett inlägg som fick mig att tänka efter ordentligt. Jag kände igen mig så mycket i Beatas text om att försöka passa in och ändra sig för att man ska "vara som alla andra"
Precis som Beata trivs jag väldigt bra när jag är kreativ. Och ensam. Jag mår på riktigt dåligt om jag inte får vara ensam tillräckligt mycket. Jag blir trött, sur och får ångest. Det ända som hjälper är att vara ensam. I perioder försöker jag trycka undan detta. Är social och umgås både här och där. Slutar lyssna på mitt inre och min kropp och bara kör. Gör det som jag tror andra förväntar sig.
I många år har jag funderat på varför jag inte har mera vänner. Att jag nog borde vara mer social och skaffa en större umgängeskrets. Men så inser jag varje gång att jag inte orkar de. Jag har några få vänner och det räcker. Jag hinner/orkar knappt träffa dom jag har.
Så varför ska jag ändra det? Varför ska jag göra det jag tror att andra förväntar sig? Det måste vara bättre att göra det jag mår bra av. Dom som tycker om mig tycker ju om mig för den jag är.


Bambi har en blogg som jag älskar! Full med fantastiska recept som jag brukar spara och många har jag testat. Men hon är även lärare i psykologi och delar med sig av intressanta inlägg om detta.
Som det HÄR. Att för varje negativ kommentar du ger till någon så måste du ge fem positiva för att vara tillbaka på noll. Alltså inte för att det ska vara bra igenom utan på noll. Med tanke på hur otroligt dåliga vi är på att ge positiv feedback och komplimanger i detta land känns det som att nästan alla borde ligga på noll hos dom flesta.
Det är en viktig sak att tänka på i alla sina relationer. Att man ska försöka ge mycket mer positivt än negativt till människor runt omkring sig. Och visst är det så att det negativa biter sig fast medans det positiva rinner av. Jag tror även att det är viktigt att tänka på hur man säger negativa saker och ger kritik. Men visst är det svårt att tänka på det när man är arg.

1 kommentar:

  1. Åh vad glad jag blev av att läsa det här inlägget! Tusen tack för dina fina ord om min blogg <3 <3 <3 Så intressant att höra dina tankar om det här! Och jag är så glad att du läser min blogg <3 Kram

    SvaraRadera