måndag 27 mars 2017

En ekonomisk utmaning


Jag har alltid dåligt med pengar. Som sjukpensionär blir man inte rik kan jag lova. Det räcker precis varje månad till räkningar och mat. Och lite då och då kan vi unna oss någonting extra. Men denna månad är det katastrof.

Idag betalades alla räkningar och kvar har jag 1300 kr. Hur klarar man en månad på det? När man har en son som behöver både frukost, mellanmål och middag? Tur att han får lunch i skolan. Nu är han hos sin pappa i två veckor så det gör ingenting att kyl och frys är tomma. Men jag har inte mer pengar när han kommer hem.


Så hur gör jag? Letar extrapriser, lagar billig mat och storkok, försöker hitta saker att sälja för att få in lite extra pengar. Det måste ju gå. Det finns inga alternativ.

Men jag är trött. Trött på att alltid behöva räkna varje krona, planera in när jag kan köpa nya kläder eller skor till sonen, fundera ut vad vi ska göra under våra veckor som inte kostar så vi har råd med mat. Och ständigt denna magvärk. Över hur det kommer gå just denna månad. Om vi kan göra någonting i sommar eller om vi måste vara hemma och bara kunna åka till stadens lilla sjö och bada när vädret tillåter. Jag är så trött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar