fredag 27 januari 2017

Min relation till mat


Under min behandling av min anorexi fick jag visa bilder på hur mycket mat jag åt och även skriva en matdagbok. Det viktigaste var att jag åt, inte vad jag åt. Allt de som jag klarade av att äta skulle jag äta. Oavsett om de var bra eller inte. Kände jag att de gick att äta glass så var det de jag skulle äta. Kunde jag äta en chokladkaka så skulle jag göra de. Vad som helst så länge jag åt.


Det gjorde att jag fick beröm oavsett vad jag åt. Allting var bra. Efter en tid med de blir de konstigt. Man glömmer bort vad som är bra och nyttigt för allt man äter är bra. Tyvärr sitter de kvar. Oavsett vad jag äter så är de bra att jag äter. Eftersom jag i perioder fortfarande har svårt att äta. Det gör att jag inte äter speciellt bra mat. Är jag hungrig men känner att de är svårt att äta kan de bli vitt bröd med smör eller en godisbit. Någonting enkelt att få ner. Jag behöver ändra de här. Måste lära om. Vad som är bra och mindre nyttigt. Men försiktigt så att de inte tippar över till en ätstörning igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar