måndag 23 januari 2017

Brev till mig själv



Älskade Ida!

Jag vet att du har de jobbigt just nu. Att du har ångest dag ut och dag in fast du inte vet varför. Att det är svårt att sova och koppla av. Tankarna far runt som små bollar i huvudet och de går inte att fånga in dom. Det går inte att reda ut tankarna och känslorna. Dom bara är där. Far runt. Och de känns som att du ska sprängas. Du gör de du ska. På autopilot. De går på rutin.

Men jag vill påminna dig om att du gått igenom värre. Du har haft så mycket ångest i ditt liv. Gått igenom rena helveten. Du har varit på botten flera gånger än en människa ska behöva. Men varje gång har du rest dig igen. Starkare än innan. Du vet de här. Innerst inne. Att du klarar allt. Att du är starkare än någon vet.

Jag vet att du känner dig ensam och att ingen förstår. Inte ens du själv förstår. Du vet inte vart du ska vända dig eller vad som ska kunna hjälpa. Men du vet. Egentligen. En dag i taget. Och när inte de funkar tar du en timme i taget. Eller en minut i taget. Du fortsätter. Fast de gör ont. Du ser dom små sakerna i livet. Du gör de du behöver och måste. Du omger dig med människor som du älskar och får dig att må bra. Även om du helst vill isolera dig.

Det här är ditt liv. Vem är de som bestämmer över det? Du eller ångesten? Har inte ångesten bestämt och förstört tillräckligt mycket i ditt liv? Låt den vara där men det är du som bestämmer. Att kämpa emot gör de bara värre. Du vet redan de här. Och du klarar det även denna gång.

Ta hand om dig! Och slå inte på dig själv fina du!

2 kommentarer:

  1. det skulle lika gärna kunnat börja "Kära Julia" - så mycket känner jag igen mig!

    SvaraRadera
  2. Vilket fint och starkt brev, att du kan skriva det till dig själv säger mycket. Läs det här, varje dag! <3 Våga vara självisk och säg nej till saker du inte vill eller orkar, gör bara roligheter och ta hand om dig ordentligt :)

    Svar: Gör du? Tack snälla, vad glad jag blir av att höra det! Det är jättesvårt, jag jämför mig också - alldeles för ofta. Men jag försöker verkligen bli bättre på det för jag Vet ju hur olika vi är, och att vi har så olika bakgrund och förutsättningar och man har ju Ingen aning om hur någon mår innerst inne och vad de kanske kämpar med i vardagen. Jag tycker nog det går bra att läsa bloggar och så även fast man söker sig själv, att veta vad som inspirerar en och gör en glad är viktigt - kanske kan man komma på saker man vill förändra i sitt liv för att ha mer av det i sin egna vardag. Men det gäller att vara realistisk och källkritisk på samma gång. Saker som är roligt ska man inte sluta med, men som med allt gäller det att göra det med måtta! Kram <3

    SvaraRadera