onsdag 21 december 2016

Livsriktning


Jag lyssnade på En underbar pod en dag. Då pratade dom om sin livsriktning. Till skillnad från mål som är mätbara är livsriktningar inte mätbart. Livsriktningen är hur man vill vara och hur man vill leva. Istället för jag vill träna 4 gånger i veckan som är ett mål är en livsriktning jag vill leva hälsosamt. Förstår ni skillnaden?


Smartast är att fundera ut sin livsriktning och sen ta ut mål efter de. Mål som gör att man kommer närmare sin livsriktning. Som exemplet ovan så har man alltså sin livsriktning att man vill leva hälsosamt och då kan målen vara att man ska träna 4 gånger i veckan och bara äta godis på lördagar. Tillexpempel. Då vet du vart du är på väg och vad du vill samtidigt som du har mål som är mätbara och kan kolla av.


Jag har kommit på några livsriktningar som jag vill ha i mitt liv. Som att jag vill vara en närvarande medmänniska och jag vill leva ett lugnt liv med stark självkänsla och självförtroende. Jag kommer fortsätta fundera på dessa och sen sätta mål efter det. Och jag har ju några dagar till på mig innan det nya året är här.

1 kommentar:

  1. Härligt tankesätt med livsriktning, det ska jag fundera på och sätta mina mål därefter. Tack för tipset och lycka till med dina riktningar.
    Kram Helén

    SvaraRadera