fredag 30 december 2016

Fokuspunkter 2017


Mitt fokus under 2017 kommer vara mig själv. För att kunna finnas för andra och utveckla sånt jag tycker om behöver jag först jobba med mig själv för att bli så stark som möjligt. Och eftersom jag länge helt glömt bort mig själv och tryckt undan allt jag behövt för andras skull är de dags att detta år fokusera på mig själv och de jag behöver. Så vad behöver jag?

Bättre rutiner.
Jag behöver äta bättre och regelbundet, röra på mig mera och sova bättre. Jag äter massor vissa dagar och ingenting andra. Dessutom är de mest skit jag äter helt ärligt. Jag går ut med Doris flera gånger varje dag men hon är gammal och tycker inte om att gå långa promenader då hon är blind. Jag behöver ta längre promenader för min egen skull. Jag har perioder när jag knappt sover alls och perioder då jag kan sova dygnet runt. Jag somnar också försent och sover för länge på dagarna. Jag behöver jobba med att komma i säng tidigare och gå upp och aktivera mig under dagen för att somna tidigare.

Lugnt och tryggt liv.
Det är så mycket kaos och osäkerhet i mitt liv och jag mår inte bra av de. Jag behöver få lugn och ro och känna trygghet. Och hur jag gör de? Jo jag jobbar på att säga nej till saker som jag inte vill/orkar. Jag tar tag i min ekonomi och försöker få ordning på den. Detta innebär totalt köpstopp. Bara handla de som verkligen behövs. Sätta upp en budget och hålla den. Jag behöver jobba på mitt självförtroende och min självkänsla. Det gör jag dels genom att säga nej, sätta gränser och vara ärlig mot både mig själv och andra. Och även träna på att vara med på mer bilder här i bloggen för at lära mig titta på mig själv och acceptera hur jag ser ut.

Vara snäll mot mig själv.
Här har vi i stort sett alla delar ovan. Men även att varje dag göra någonting för mig själv. Som att fota, läsa, ta ett bad, skriva, ta en promenad osv. Sänka kraven på mig själv och sluta tro att jag måste vara perfekt i alla lägen. Lyfta mina bra sidor och tänka på vad jag är tacksam för varje dag. Men också att plocka bort sånt som jag inte mår bra av. Som energitjuvar som de finns några stycken av i mitt liv.

Vad ska du fokusera på under 2017?



2 kommentarer:

  1. Så trevligt att läsa!
    Jag vill passa på att önska dig ett riktgt GOTT NYTT ÅR!

    SvaraRadera
  2. fokuspunkter låter SÅ mycket bättre än löften ;) Ska också försöka vara snäll mot mig själv, tror alla måste vara med accepterande. Gott nytt år på dig!

    SvaraRadera