måndag 28 november 2016

Våran första advent


Jag tänkte visa er hur vår spenderade första advent. Eller snarare hur de ser ut här hemma hos oss nu. Jag hade lite för höga krav och tänkte att jag skulle adventsstäda lägenheten i lördags. Men jag började i sonens rum med en ordentlig rensning. Så två timmar senare var de bara de rummet som var någorlunda klart. Om man bortser från sopsäckar med skräp och högar att sälja.


Så när jag vaknade igår var jag besviken. Hemmet var inte alls så mysigt och fint som jag hade tänkt. Men efter att surat en liten stund kom jag på att jag skulle lägga ner. Varför skulle jag må dåligt av de?  De är mitt hem och får se ut som jag vill och efter vad jag orkar.
Så jag plockade lite i min takt oc h fixade de jag tyckte var viktigt. Som en adventsljusstake. Men istället för att fixa och greja tog jag fram förra årets som jag bara ställt ner i kartong med ljusen kvar Så alla ljus har redan tänds men de struntar jag i. Vi har en i alla fall.



Sonen fick nya gardiner i sitt rum. Men inte julgardiner. jag byter aldrig ut sånt till jul. Precis som dukar, filtar och kuddar. Finns inga speciella till jul. Jag pyntar ytterst sparsamt. Men tycker de är lite mysig med alla fina ljus så här i slutet av november när de är mörkt och trist.


I fredags när vi var på stan köpte jag en ljusbox på Rusta. Och där fick de stå första advent och två fina små tomtar. Tycker den är så söt.


Vi spenderade dagen hemma i lugn och ro. Vi spelade både brädspel och tv-spel, jag plockade lite hemma, vi kollade på film, åt mat och chokladpudding och bara var. En perfekt avslutning på söndagen och en härlig första advent.


I en stor glasvas full med julgranskulor står nu en liten adventsgran. Den är full med lampor, glitter och kulor och lyser så fint i sitt hörn.


Normalt sätt har vi en stor plastgran. Men i år blev de istället en liten äkta adventsgran. Så gott de luktar. Inte haft en äkta inne sen jag var barn. Känns som vi satte en bra ribba inför julen.


2 kommentarer:

  1. Både ser och låter som en underbar första advent!
    Det är ju umgänget och myset som är det viktiga.
    Att det är ens eget.

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du titta in hos mig. Ja, min äldstaa son läser gärna böcker och det är kul. Jag är inte alls heller mycker för böcker men tycker det är kul att han har intresset! :) Vad himla fint du har gjort. kram

    SvaraRadera