tisdag 22 november 2016

Therese Lindgren Ibland mår jag inte så bra


Förra veckan började jag lyssna på Therese Lindgrens bok. Min syster sa att hon ville köpa den boken för den verkade bra. Så hittade jag den i min bok app och började lyssna. Jag kan säga att sen slutade jag inte lyssna. Den var över 5 timmar lång men så fantastisk!

Hon har samma diagnos som mig och beskriver och förklarar så bra. Det är precis som mitt liv hon beskriver. Jag sa till min mamma sen att alla som känner mig borde läsa den eftersom den visar precis hur de fungerar och känns för mig. Hennes förklaringar på diagnosen (generaliserad ångest syndrom) och hur de känns att ha ångest är spot on.

Sen är de fantastiskt med någon som kämpar med att visa att psykisk ohälsa inte är farligt eller någonting att skämmas för. Att en framgångsrik kvinna faktiskt också kan må dåligt och ha de tufft utan att de skulle vara något konstigt eller att man måste ge upp sin karriär. Jag tror att människor överlag skulle må mycket bättre om man inte tänkte så mycket på yta hela tiden. Om man kunde visa att livet är skit ibland och att saker och ting är jobbigt.

Även om boken trollband mig pga så mycket igenkänning tror jag att den passar dom flesta människorna. Den är öppen och ärlig och stundvis väldigt rolig. Jag både skrattade och grät under mina timmar med Therese i mina öron.

Måste säga att jag tycker de är så roligt när författaren läser själva. De blir mer personligt då. I alla fall när de är denna sorts bok..





3 kommentarer:

  1. Jag längtar efter att läsa kissies bok, har nog mer igenkänning i den ^^

    SvaraRadera
  2. Är den bra skriven? Jag brukar generellt ha svårt för språket i böcker skrivna av folk som "egentligen" inte är författare.
    Jag har ingen diagnos men är så trött på att känna mig korkad när jag får ångest och panikångest över att jag inte har exakt koll på vart mina pengar gick förra månaden, över att min hund kanske inte tyckte om att bli borstad eller att jag inte besöker farmor varje dag. Kanske är nåt för mig också den där boken? Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Hej, hittade hit nyss. Fin blogg du har!
    Den där boken skulle jag också vilja lyssna på, eller läsa. Vilken bok-app använder du? Jag har android.
    /Lisa
    majamyra.se

    SvaraRadera