fredag 21 oktober 2016

Sömnlösa nätter


Jag har i perioder otroligt svårt att sova. Jag är jätte trött men när jag lägger mig ner börjar hjärnan att arbeta. Det är som pilar som sätter sig i hjärnan. Först kommer en och jag hinner tänka lite på det. Sen kommer en till som jag hoppar över till och sen en till och en till. Dom kommer mycket fortare och väldigt många på en gång. Hjärnan hinner inte med och jag hinner inte tänka klart en tanke innan nästa kommer.

Först kanske tanken på vad vi ska äta till middag dagen efter kommer. Medan jag funderar på de kommer nästa tanke. Hur blir ekonomin denna månad? Jag börjar räkna inkomster och utgifter i huvudet (jätte dumt eftersom jag är otroligt dålig på matematik) Innan jag kommit någonstans där börjar jag fundera på vad vi ska göra på höstlovet, sen vilken färg vi ska ha i hallen på övervåningen och efter de hur de är med min mamma. Tankarna går runt och jag hinner inte avsluta någonting. Lyckas jag somna mott i de här så vaknar jag ganska snart med samma tankar i huvudet och kan inte somna om.

Jag har testat mycket olika saker. Kroppsscanning, skriva ner mina tankar, läsa en bok eller lyssna på en pod, lyssna på avslappningsmusik, gå upp och göra någonting annat en stund, låta tankarna bara komma och gå. Ingenting hjälper i dessa stunder. Och de håller på i flera dagar. Ibland veckor. Jag försöker avsätta tid på dagarna för att tänka på dessa saker och hitta lösningar men de hjälper inte. Tankarna är inte alls lika påflugna på dagarna och kommer inte alls lika ofta och många som på kvällarna och nätter.

Nån som har något tips på hur jag kan slappna av och somna? Hur gör ni när ni inte kan sova?



1 kommentar:

  1. Hei. Jeg har dessverre ingen gode tips, men jeg ville bare si at din ærlighet er flott, og at jeg kjenner meg mye igjen i deg. "Oppdaget" nettopp bloggen din og ble sittende og lese noen innlegg. Ville bare si hei og heia!

    SvaraRadera