tisdag 11 oktober 2016

En morgon med fibromyalgi värk


Idag är ingen bra dag. Natten har varit jobbig. Jag har vaknat ofta och haft svårt att somna om. Och så blev de morgon. Jag kände hur min kropp förvandlats till cement. Varje cell värker på ett sätt som inte går att beskriva. Kroppen är så tung. De känns som att jag aldrig kommer orka lyfta en del av mig. Inte ens ett finger. Jag skakar. Både på utsidan och insidan. Det känns som om jag svullnat upp. Skinner spänner över hela kroppen. De har krympt. Eller så har resten svullnat.  

Jag kände de redan igår kväll. Det kom någonting som jag kallar fibro feber. Det känns som om jag har hög feber. Mår otroligt dåligt och fryser. Men jag har ingen feber. De är kroppen som säger till att nu räcker de. Nu har du pressat kroppen för mycket. De finns ingenting annat att göra än att vila.

Men idag får jag betala priset för att jag gjort lite för mycket dom senaste dagarna. Jag är ju medveten om de. Jag försöker att vara försiktig. Att göra saker i min takt och inte för mycket. Men de funkar inte riktigt alltid. Ibland måste jag gå över mina gränser. Och då blir de så här.

Men en dag i sängen med serier och vila är inte så dumt de heller.

3 kommentarer:

  1. Usch, jag lider med dig. <3 Jag vet hur det är att ha värk, inte din värk, men min värk. Jag lever ju med en whiplashskada som gör att jag vaknar nästan varje morgon med kraftig nack- & huvudvärk. Ibland håller det i sig hela dagen, ibland är det bar "lite lagom" värk som jag lärt mig leva med och som gör att jag kommer upp i tid. Ibland är det vansinnigt ont i flera dagar och värk som får mig att gråta i panik. Vill det sig illa har jag migrän också som grädde på moset. Då är det segstartat det vill jag lova. Jag vill absolut INTE förminska din smärta, men bara skicka en tanke att det finns ngn där ute som vet att det är jobbigt att ha värk och smärta nästan varje dag. Fibromyalgi låter väldigt smärtsamt hoppas du mår bättre snart! <3 Kärlek!

    SvaraRadera
  2. Hej! Hittade till din blogg via Sandra Beijers, får man fråga om det bilden på båten är tagen utanför Blidö? En vinterdag för ett par år sedan tog jag och min pappa bilen ut till Blidö och åkte skridskor till mitt landställe och på vägen åkte vi förbi en båt som liknar den där väldigt mycket och jag klättrade runt i den. Ursäkta om det vart ett sidospår från texten om ditt mående som du skrev. Jag lider själv av fibromyalgi, så jag förstår dig verkligen! Hoppas du mår bättre snart!

    SvaraRadera
  3. Otroligt fin blogg! fina bilder i detta inlägget:) titta gärna in på min blogg för goda bakrecept :)

    SvaraRadera