fredag 30 september 2016

Vem är jag?


Jag lyssnade på Värvet igår. En intervju med Yoga Girl. Han frågade vem hon var.

Vad svarar man på de? Många svarar med sitt yrke. Jag är sjuksköterska, affärsbiträde, fotograf, lärare osv. Jag då? Jag har inget yrke. Jag är sjukpensionär. Men de är inte vem jag är. Jag har varit lokalvårdare, affärsbiträde, undersköterska, barnskötare och personlig assistent. Men inte nu längre.

Jag är ju mamma, dotter, syster, matte, vän, kvinna. Men vem är jag? Det här är ju mina roller. Men kanske är de en blandning av dom som är jag. Eller är jag det jag tycker om att göra? Pyssla, baka, fotografera.

Kanske mina personlighetsdrag? Lite tokig, pratglad, envis, konflikträdd, påhittig, stark, blyg, osäker, ekonomisk, empatisk, omhändertagande osv.

Eller mina diagnoser? Min värk och min ångest. Fibromyalgi och GAD. Är de vem jag är?

Antagligen är jag en blandning av allt detta. Mina roller, mina hobbys, mina diagnoser och min historia. Fast hur förklarar man de? Hur tar man in allt detta i frågan: Vem är du?  Vad svarar du på den frågan? Svarar du med yrke? Med en roll? Eller någonting helt annat.

4 kommentarer:

  1. Har också diagnosen GAD. Och tvångssyndrom. Och Alopecia. Det är definitivt inte den jag är. Fast jag vet inte vem jag är. VEM. Jag vet vad jag är, och vad jag har.

    SvaraRadera
  2. Så himla klurig fråga alltså. Måste lyssna på det avsittet. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Ja, vilken svår fråga. Eller svår att svara på i alla fall - man vet ju vem man är liksom, men att sätta ord på det... Kram!

    SvaraRadera
  4. Det där är inte alltid lätt. Men jag brukar försöka att inte svara vad jag arbetar med, för man vet inte alltid vem som frågar, precis som jag aldrig frågar en okänd "Vad jobbar du med?", för jag vill inte ställa personen i en konstig sits om hen inte arbetar. Men vem är jag? Jag är en glad och driven tjej som gillar utmaningar. Ha ha, det där lät som en kontaktannons :-)
    Kram Helén

    SvaraRadera