måndag 19 september 2016

Fåren får äpplen


Jag har ju berättat att våra får älskar när jag kommer med äpplen till dom. Just nu försöker jag göra de varje dag. De faller så mycket frukt varje dag och de finns hur mycket som helst. Vi kan inte göra av med allt.


Här om dagen tog jag med mig två hinkar bort till öde trädgården och plockade av äpplen till dom. Tyckte dom skulle få riktigt ordentligt med äpplen. Dessutom tog jag med mig kameran för jag tänkte visa er hur söta dom är när jag kommer med äpplen.


Egentligen skulle jag ju filma så ni kan se när dom kommer springande och nästan skriker för att dom blir så glada. Dom har verkligen koll på vad jag kommer med.


Eftersom dom tycker sig fram till staketet allihopa när jag kommer är de inte lätt att kasta ner äpplena. Oftast är de några av dom som får några i huvudet. Men de verkar dom inte bry sig om.


Huvudena åker rakt ner i marken och de ända man hör är deras tuggor. Och dom som står för långt bort som puttas och låter för att få komma fram. Jag har lärt mig nu att inte hålla ut alla äpplen utan spara några som jag kan kasta bort till dom som inte tar sig ända fram.


Vi har hört att man inte ska ge får äpplen. Tydligen kan dom sätta i halsen för att dom blir så ivriga och försöker svälja dom hela. Något som vi aldrig märkt. Dom äter så försiktigt och tuggar ordentligt. Så jag kommer inte sluta ge dom. Dom älskar de och de är bra att kunna dryga ut de lite så inte allt foder tar slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar