torsdag 25 augusti 2016

Plocka blåbär


Förra året var jag ute i skogen och plockade hur mycket blåbär som helst. Jag och Melwin var ute och plockade till kvällsmat flera gånger i veckan och jag och min syster åkte iväg och var ute i skogen i tre timmar. Plockade, åt och pratade skit. Väldigt mysigt.


I år har jag en skog bara 50 meter ifrån huset. En egen skog. Ändå har jag inte varit ute och plockat en enda gång. Jag var och tittade för många veckor sen men då fanns de knappt nått. Och när jag kom på de förra veckan och jag gick och tittade så hade dom skrumpnat ihop. Så dumt! Jag som ville koka sylt och frysa in massor att ha under resten av året. Tur att dom kommer tillbaka nästa år igen. Då får de verkligen bli skärpning. Visserligen har jag tagit hand om både rabarber och klarbär genom att koka saft och göra kakor och pajer. Men just blåbär är något speciellt för mig.

3 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med om blåbär. Det är något speciellt. Nu plockar jag aldrig själv men hemgjord blåbärssylt på pannkaka...finns inget som slår det=))

    Så duktig du är som tar till vara på så mycket! Det är en del jobb att göra det.
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Å vad synd. Vi har haft massor med blåbär i vår skog i år. Så vi har en del i frysen. Perfekt till smoothies, muffins och pajer.
    Kram Helén

    SvaraRadera
  3. Så synd! Men precis som du säger så kommer de ju igen nästa år. Jag har hunnit plocka lite grann men hade egentligen hunnit plocka mer... Men ja får va glad för det lilla jag hann plocka ;)

    SvaraRadera