lördag 6 augusti 2016

Könsroller


Vi har ganska traditionella könsroller här hos oss. Inget vi har diskuterat eller valt utan de har blivit så. Mycket tror jag handlar om att jag är sjukpensionär och han driver eget företag. Att jag alltid är hemma ger honom möjlighet att arbeta mera, längre bort och även kan ta akuta arbeten under semester/lov och helger. Dessutom jobbar vi hårt för att kunna få igång jordbruket här. Så och skörda, utöka djuren osv.

Jag städar, diskar, tvättar, har barnen hemma, fixar kaffe till gästerna, bakar, gör om hemma, fixar uteplatsen osv. Och jag gillar de. Jag har massor av tid att fixa, pyssla, njuta av naturen, plocka bär och frukt och göra saker av. Jag har massa tid med barnen och vi hittar på allt möjligt mysigt. Dessutom har jag massa tid med djuren.
Men jag sågar, spikar, målar, fixar med djuren och försöker lära mig så mycket jag kan om jordbruk och hur man sköter en gård. Jag ska lära mig köra traktor och vi har stora planer inför odling nästa år.

Mannen jobbar, bygger hagar, köper foder, klipper gräs, fixar bilar, traktorer och andra redskap, tar med sig barnen när han gör saker som dom kan hjälpa till med osv. Och oftast är de faktiskt han som planerar och lagar mat.

Könsroller och vem som gör vad är inte nått jag tänker på egentligen. Vi gör de vi tycker om, hjälper varandra och försöker göra mycket som möjligt tillsammans. Vi är ju ett team och är ansvariga för varandra och vår familj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar