måndag 11 juli 2016

Ute på landet


Det är fantastisk att vara här ute på landet. Min son ville flytta hit redan efter 10 minuter här. Och han kallar det hem. Han vill aldrig vara i vår lägenhet utan vi packar och åker hit direkt och stannar så länge vi kan. Och jag älskar de minst lika mycket. Lugnet, närheten till naturen, djuren, allt som finns att göra och njuta av.
Att bara kunna gå ut och sätta sig. I tystnaden. Titta på solnedgången. Lyssna på fåglarna. Titta ut över åkrarna eller skogen. Gå ner till dammen.
Det finns alltid saker att göra. Se till att fåren har vatten, kolla om de kommit nya ägg hos hönsen, klappa lite på kycklingarna, se så kaninerna har mat och vatten. Och självklart mysa med alla dessa och katten och hunden.
Jag har målat uteplatsen och piffat till den. Byggt ett cykelställ (kommer ett inlägg om de) planerat blommor, rensat ogräs, plockat bär och rabarber som jag gjort både saft och paj av. Och självklart såna sysslor som att diska, tvätta, städa, laga mat.
Barnen är i full gång hela dagarna. Dom cyklar, har vattenkrig, myser med djuren, klättar i träd, plockar körsbär, bygger kojor osv. Det är bara att öppna dörren och springa iväg.

Jag har alltid tänkt att jag nog är menad att bo på landet. Att jag nog i ett tidigare liv varit en riktig bondmora. En sån som syltar och saftar, bakar bullar och tar hand om djuren medan barnen springer runt förklädet. Nu har jag inte något förkläde och barnen är så stora så dom är inte så intresserade av vad jag gör. Men ändå. Jag känner mig så hemma på landet. Jag trivs så bra. Lugnet kommer direkt.

Jag har så mycket planer både ute och inne. Renovering, vad jag vill odla, djur jag vill ha, små projekt jag vill ro i land. De finns som sagt hur mycket som helst att göra här. Eller så gör man ingenting och bara är och njuter.


3 kommentarer:

  1. Svar: Men vad härligt det låter! Var skulle ni vilja åka med den? Tack så hemskt mycket, ni kommer få höra allt om vår resa när vi är tillbaka om jag inte lyckas blogga under tiden! Kram :)

    SvaraRadera
  2. Låter riktigt mysigt! Förstår att sonen trivs där :)

    SvaraRadera
  3. Vad härligt det låter!!

    SvaraRadera